La siega yía la faena más importante na
tradición agrícola maragata.Yeran agricultores y ganadeiros, y
n'estas fechas sacaban el grano y la paya pa to'l año.
Alrredor d'ella había outras muchas
tradiciones como los cantares de la siega (coplas sobre algún
feicho, canciones populares...), la comida la siega,etc.
Había dos tiempos de siega: el pan y
la yerba.
La yerba
Empezaba a ségase la yerba por san
Antonio nas llameras de secano, y cuando acababan estas diban pa las
de regadío.
L'hombre, llevantábase templano (6
am) y marchaba a segar pola fresca él solo; almorzaba o bien unas
sopas d'ayo o una copina d'auguardiente o un ponche (dos huevos, un
vasín de vino y dos cucharadas de zucre).
La muyer quedaba na casa y ponía a
cocer un caldo que luego llevaba al marío pa tomar las diez. Tamién
pa despachar los animales (echaye de comer, sacar las vacas a bimar
una tierra, etc) y llevantar los ñiños y mandalos a la escuela.
Cuando la muyer baxaba pa las tierras
nun volvía hasta la hora de comer y quedaba a facer otras labores del
campo (arramar la yerba, voltiarla, regar, cavar, lavar la ropa, etc)
L'hombre segaba a gadaña, dexaba la
yerba en maraños o marallos (filas de yerba segada) que después
arramaba la muyer (extendíanla pola tierra).
Después cuando apretaba el sol, hacia
las 12 el mediodía, voltiaban la que tenían arramada. Voltiar yía
daye la vuelta a la yerba cuando estaba seca por cima del sol.
Xuntaban la que tenían seca en parvas
(una fila de yerba alta y gorda) que después cargarían pal carro
pa recoyela, l'hombre y-daba una rocadada( o forcarada) de yerba
cona forcada que la muyer coxía y colocaba con ciudao no carro pa
cargar mucha cantidad.
Cuando el carro estaba bien cargao , poníanse-y los aperios y unas cañas para amarrar la yerba por cima.
Entonces echábanseye las sogas: l'hombre tiraba la soga por cima y
la muyer la componía polos cuatro llaos del carro y entonces
y-ataban al verbigón o cuncillón n'un tornillo de metal y na
baxante de la varilla. La muyer baxaba del carro y los dos “ las
tiraban” pa que quedaran bien apretadas (las tensaban).
Después “echábanye las rondas”:
una soga más delgada que rodeaba el carro pa que nun y-cayera la
yerba.
Finalmente llevábanlo conas vacas pa descargalo no payar:
-1º l'hombre subía al carro y quitaba
las sogas.
-2º la muyer conos rapaces subían pal
payar
-3º l'hombre tiraba la yerba pol
buqueiro pal payar, la muyer la componía y los rapaces la
encalcaban. La pisaban, saltaban encima, caian de culo, dábanse
cabezazos polas vigas o los tixirones...
La siega el pan
De que termina “la yerba” empieza
“el pan”, antes decíase que el pan empieza cuando calla el cuco.
Normalmente hacia mediaos de xulio,
pero depende del tiempo; cuando el grano estea curao.
Llevantábase uno templano y comía
algo igual que na siega la yerba. La muyer quedaba na casa pa facer
de comer, echar a los cochos y echar la vacas pa la becera.
De que las echaba coxía de comer (
l'almuerzo, la comida y la merienda) y marchaba pa las tierras.
Los fiyus, si yeran ya mozos, diban
cono padre y si yeran ontavía unos rapacines o los agarraba una
zagala que ya valiera o quedaban an ca los abuelos. Nun diban mucho pa
las tierras porque los rapaces enredan y nun dexan a los padres segar.
Segábase a foz, y diban faciéndose
gavillas. Una gavilla yeran tres manadas de paya bien compostinas
unas encima d'outras.
De que había un buen cacho segao ,
arimábanse dos o tres gavillas y facíase un manoyo.
Pa atalo sacábase una garañuela. Ese
trabayo facíanlo los niños de 9 años o 10.
La garañuela yeran 12 o 13 plantas de cereal enteras (espiga y paya ), las más largas y más buenas. Si yera trigo, que tien la paya más corta y nun da pa atar el manoyo, facíanse velortos o vilortos: de paya del año antes humedecia (de centeno ya mayao), torcias unas con outras pa facer una cordina.
Después facíase una morena, porque si ploría o caía piedra namás dañábase lo d'arriba.
Pa facer la morena poníanse 2 o 3
manoyos cona espiga encima el culo el siguiente, al primeiro poníase-y unas piedras o un piorno embaxo pa que nun quedara la espiga
no suelo y nun la royeran los ratones o ruchara.
Después ponianse los outros manoyos al
otro andar encima la espiga de los anteriores, y así muchas filas
hasta que yera grande.
De que acababan de segar el pan por
tolas tierras acarriábase el pan hasta las eras , illí facíase la
meda (o si había pouco, namás una morena) .
La meda (yera una construcción del
cereal redonda): primero barríanse las eras con una escoba de
chauguazo o xaguazo, piorno o codeso. Entonces ponianse 3 o 4 manoyos drechos
cara arriba y los siguientes alrredor medio tumbaos encima d'aquellos
outros.
Cuando tenía vuelo suficiente ponianse
encima los siguientes manoyos n'outro piso y así hasta que acababan
cono pan. Cuando namás y-quedaba un pouco diban poniendo los manoyos
más pal centro pa rematar las medas en punta.
Después mayábase o trillábase,
faciase pa separar el grano de la paya.
Tendíase un irao, que yeran varias
filas de paya unas solapadas encima las otras pa nun dexar el grano
nunca no suelo, siempre con paya embaxo.
La maya: cono porro apaliábanse las
espigas pa separalas del grano, y voltiaban l'irao pa machacalo por
l'outro llao.
Después apañábase la paya del suelo
y tumbábase pa un bálago, un montón bien grande con tola paya sin
grano (onde los rapacines xugaban a l'escondite o guardábanse pa
daye un susto a los outros, o la diablura que se-y acordase).
El grano, que quedaba no suelo,
barriase pa un montón y limpiábase tirando al alto cona pala, al
amanecer o al atardecer que yera cuando más aire andaba.
Tonces echábase el grano pa los
fuelles o las quilmas y cono carro llevábase pa la panera. Una
panera yera como un silo de los d'ahora pero fecho de madera.
Yera como un armario sin puertas, con
unas tablas que corríanse pa arriba o abaxo de forma que conforme
díbase llenando díbanse poniendo tablas unas encima d'outras pa que
nun se-y desbordara el grano hasta facelo to cerrao y que nun pudieran
entrar los ratones a royer el grano. Tenian tamién una comportina en
la primera tabla corredera d'abaxo pa poner el cuartal, un caldeiro o
un escriño pa llenalo de grano; com'un silo moderno.
La trilla: Los manoyos esfalamendrábanse a tolos andares, a la redonda.
Pasábase-y por cima cono trillo; trillábanse.
El trillo yera una tabla con piedrinas
afiladas por baxo pa cortar las payas. Yera tirao por vacas o
caballos y llevaba al trillador drecho (o sentao) guiando las vacas.
A veces poníanse varios trillos a la vez trillando en sentíos
contrarios, unos a cada andar.
Los padres o los abuelos llevaban con
ellos a los rapacines pequeños con ellos no trillo y cuando diban
siendo grandines (8 o 9 años) querían dir ellos solos como buenos
condutores jejeje.
Pa que quedara bien trillao había que
revolver la paya, y facíase cona forcada de madera. De que estaba al
otro andar seguíase trillando hasta que estaba todo bien trillao.
Cuando estaba bien trillao amontonabase
todo n'una parva, que podía facese de dos maneras: cono calamón o a
mano cono rastro.
Cono calamón atábase una soga a cada
punta el palo y la otra punta al yugo las vacas. Tonces poníase uno
encima'l calamón de rodillas pa'rrastrar la trilla, y como yera
resbalando a los rapaces y-facía bien de gracia (a veces perdíase
alguno pol camino entre la paya xD).
Conos rastros yera más aburrio, namás
emburriábase hasta facer un montón.
Cuando ya estaba amontonada barríase
la era y poníase el calamón bien estirao por baxo la parva pa saber
que llao estaba barrio y cual estaba lleno de grano. Entonces
limpiábase cono bildo, echábase la trilla al alto y la paya la
llevaba el aire de manera que por baxo el calamón namás había paya
y por cima había grano y el resto de la trilla.
Así facíase hasta que namás quedara
el grano limpio.
Después acerandábase pa quitar las
espigas que habíanse quedao sin mayar, o las piedras, o la porquería
en general.
Usábase una ceranda primero y luego un
cribo; primero caía el grano y quedaba na ceranda lo más gordo y
luego no cribo caía la arena y quedaba namás el grano.
Ya limpio echábase pa los fuelles o
las quilmas pa llevalo pa la panera.
La paya mayada atábase en mañizas pa
llevarla pal payar pero la trillada yera más complicao: poníanse
las varillas más grandes al carro y unos mantones o sábanas o una
rede pa cubrir el carro y que la paya nun la llevara el aire.
Herramientas
#yerba:
gadaña, vigornia, carcaxo y piedra, rastro, palo pa voltiar, carro,
sogas (lurias) y forcada
#pan:
foz o foucín, trillo, bilda y bildo, escoba y la balea, pala de
madeira, cuartal, calamón pa xuntar la trilla, porro, carro, fuelles
y quilmas, ceranda y el cribo.
-Gadaña:
pa segar de pie la yerba a maraños, que yeran montones faciendo una
linea.
-Carcaxo
o cachoupo y la piedra: el carcaxo yía un cuerno de vaca vaciao por
dentro y cona punta cortada. Illí poníaseye un tapón de madera
que nun dexaba perder l'augua.
Colgábase
del cinto pol gancho y llenábase de augua pa tener la piedra húmeda
pa afilar la gadaña.
-Foz
y el foucín: pa segar el pan tamién.
-Martillo
y la vigornia: yeran pa picar la gadaña; adelgazábase el filo pa
luego afilalo cona piedra. Si nun quedaba uniforme cartiábase (con
ondulaciones) y nun segaba ni una farraspa.
-Rastro: usábase pa xuntar la yerba. Rastrillo grande.
-Palo
pa voltiar: tenía una forqueta a la punta de abaxo (2 o 3 pinchos)
para daye la vuelta a la yerba.
-Carro
y sogas: pa recoyer la yerba y el pan. Las sogas y las rondas yeran
pa atar la paya y que nun se cayera conos estranguniones (saltos que
daba el carro nos baches las peñas)
-Forcada:
ferragacho con dientes pa pinchar la yerba.
-Trillo:
yera com'un trineo: resbalaba pol suelo y estripaba la yerba pa
partirla. Separaba el grano de la paya al cortala. Tenía unas
piedrinas afiladas incrustadas por baxo pa cortar.
-La
baleya y la escoba: pa barrer la era y que nun quedara ninuna cagaya,
palos o outras cousas que se mezclaran cono grano. Tamién servía
pa recoger el grano.
La
baleya pa repasar el grano por si y-quedaba alguna espiga suelta.
-La
pala: para tirar al alto'l grano y que el viento se llevara la
pueisa.
-La Bilda:
pa cargar la paya trillada pal carro. La más grande la foto.
-El Bildo: pa daye la vuelta a la trilla. El pequeñín.
-Calamón:
pa enganchar el trillo al yugo las vacas y pa xuntar la trilla.
-Cuartal:
pa medir la cantidad de grano. En la foto aparecen una romana y embaxo
el cuartillo y el cuarterón que yeran muy parcíus pero de medidas
más pequeñas.
-Porro:
yeran dos palos uníos por una tira de cuero. Servían pa mayar el
centeno sin triturar la paya.
-Ceranda
y cribo:
La
ceranda yera una circulo de madera con un pelleyo de cabra lleno
furacos pa que cayera el grano. Servía pa separar el grano de las
piedras, cagayas, etc.
El
cribo yera igual pero los furaquines yeran más pequeños pa que
cayera la arena que diba conos granos.
-Fuelle
y quilma: Estaban fechos los fuelles de cuero d'una cabra, o un
castrón despelleyao a pelleyo cerrao. La quilma ye como un saco lino
o de lienzo. Servían pa cargar el grano en el carro.
-Panera:
armario empotrao pa guardar el trigo en casa. Está explicao miyor no
pan.
-La
bota: donde llevaban el vino.
-La
barrila y el botixo: dónde llevaban l'augua. Tenia una boca y un
pipiello el botixo y dos asas y una boca la barrila.
*Beber
a calanexo: dexar que caiga un chorro del pipiello pa beber sin que
la bouca toque el barro.
-Barril
del vino: una sola boca, con un llao plano pa q asiente.
Por favor, el texto está escrito en leonés?
ResponderEliminar