jueves, 12 de abril de 2012

que y-dean morciella!


Siempre que parlaban de “morcilla” facíaseme raro y vos diré porqué:
Desde niño comí “morcilla” na mi casa y na de mis abuelos, pero nun entendía como podían facese bocatas de morciella o la comían nas barbacoas, pero si eso yía como facer un bocata de llenteyas!

Un día, ya más grandín, vi la “famosa morcilla de burgos”, pero aquello nun tenía xeito ni catadura; estaba fecho de arroz y cebolla!
Qué cousa!, tola vida comiendo “morcilla” engañao, porque el que yo comía nun yera “morcilla” , yera fiyuela; un postrín bien rico que facemos (cada vez menos) los maragatos. La fiyuela yía un postre de invierno, de matanza, y fácese con sangre como las morcillas pero yía dulce y nun siempre cúrase nas tripas, tamién cómese diretamente na sartén. Tien el color de la sangre queimada, yía casi negra y a los que nunca la vieron (cuitadines) dayes un buen noxo, pero yía un dulce típico tan rico como las natillas o las torrixas.

N'un llibro (El dialecto vulgar leonés, Santiago Alonso Garrote, 1909) bien antíguo, diz que facese con arroz y zucre, pero na mi familia facese con miel de brezo, la miel del teleno.
Amás, peyme que l'arroz namás mercábase nas ferias, el que abondaba era el pan, por eso vos pongo más alantre como fácese na mi familia, igual que antiguamente: miel, pan y manteca (la mi abuela echa aceite que yia más sano y así nun nos ponemos ñalgudos).



Receita de la fiyuela:

Ingredientes:
-1kg de pan
-medio kg de dulce: 250g de miel y 250g de zucre (o ezúqueri como más gusto vos de).
-la sangre de un cordeiro o de dos gallos
-aceite (o manteca) y un pisquín de sal

Pasos:

-Mígase el pan y fácense dos montones: el pequeñín pa la sangre y el grande pa 'l dulce.

-Sángrase el bicho encima una tarterina pequeña con una mostada de pan pa que chupe la sangre, sin dexar de remexer-y pa que nun cuaxe. Si sangra mucho el bicho échase más pan pa que nun quede ralo.

-Pónese n'una tarteira augua con un pouco sal a ferver. Mientras l'outro pan cúbrese con el miel y el zucre (o ezúqueri [como me gusta esta palabra, es genial xD]).

-Échase l'augua al dulce amodín y sin parar de remexer-y, hasta que tenga textura de pasta; cadaguno como más gusto y-de. Después déxase reposar 15 minutos.

-Caliéntase aceite n'una sartén como pa un refrito, cuando estea bien caliente, váciase la sangre por cima el dulce y luego l'aceite na sangre pa queimala, tien que quedar bien fosca.

-Después de reposar 5 minutos, envuélvese todo bien y pónese a fuego medio sin dexar de remexer pa que nun s'apegue.

-Cuando empieza a echar gorgolitos déxase ferver namás 2 o 3 minutos y quítase del fuego.
Eiquí ya guárdase na nevera pa cuando quieras comela.

-Antes de servir, fríese na sartén con pouca aceite (como pa facer una tortilla ) hasta que empiece a gorgolitiar. Cómese diretamente de la sartén.

Eiquí yía la nuesa fiyuela del domingo de resurreción,el mieu regalo de despedida.


No hay comentarios:

Publicar un comentario