jueves, 17 de mayo de 2012

Zapatero a los tous zapatos


No pueblo naide yera rico pero tampouco diba naide descalzo, ¡más y-valía! Entre el tollo, el fríeu y las peñas nun y-diba a dar la risa.
Como'l mundo de las cais de tierra, los burros como medio de trasporte y las carreteiras sin asfaltar quédame bien lexos, acordóuseme preguntaye a la mi abuela sobre los zapatos que llevaban. Su respuesta fuei simplemente xenial: “antes nun había zapatos cumo ora... bueno sí, pa dir a misa.”

Después de mucho parlotiar decidí facer una buena entrada sobre los zapatines d'antes y, sobre todo, las galochas (de estas si que púseme alguna jeje).
Bueno, ¿y que llevaban antes nos pies? Pues lo siguiente:


-Calzábanse los chanclos o chancros n'invierno pa dir pal monte con las vacas o las uveyas, las muyeres nun usaban chanclos porque yera calzao masculino. Yeran fechos d'un piso de madeira y la parte d'arriba de cuero.
Poníanse unos calentadores de pelleyo de cordeira (el verdadero significao de la palabra borreguillo) tapando las pantorrillas y la parte d'encima el pie*. Su fin yera protexer del fríeu y la humedá nas piernas. Estos calentadores usábanse tamíen con galochas y sin distinción de sexo.



-Las abarcas o albarcas o xabarcas: yeran el calzao de verano que facíase con (según la mi abuela) neumáticos de rueda, pero esto yía bastante moderno, antes podría tener suela de varios cueros pegaos pa facer una suela un poquitín blanda. Facíanse con pelleyo de cocho (según el mieu padre).

-Alpargatas d'esparcho con tela de lino: traíanlas los comerciantes y tamíen yeran algo bastante nuevo. Yeran un calzao de verano.


GALOCHAS

Su origen yía un misterio pero alguno diz que traxéronlas los celtas o los pueblos germánicos más tarde(Véase los zuecos en Holanda, Dinamarca, o Inglaterra), Galochas, Madreñas o Albarcas en Cantabria son el calzao de campesinos o mineros de tol norte d'España.

Yeran el calzao básico, usábanse en tolos laos y por tol mundo; usábanlas tanto muyeres como hombres o los ñiños.
Las galochas yeran un calzao basto de madera d'una sola pieza bien dura, y nun poníanse los domingos (hasta que empezáronse a usar las de zapatilla) pero servian bien pa lo que yera la maragateria : aguantar el fríeu, la ñeve, el tollo (eran bien limpias pa casa; volvías de la calle y dexabas el tollo a la puerta casa sascudiéndote bien los piales) y las peñas.
Pa segar la yerba usábanse galochas (pa nun cortase cona gadaña), pa partir cañas, pa cortar leña, pa cualquier cousa vaya. 

 

Así facíanse:

La madeira más usada yera la d'humeiro.
Córtase l'humeiro en cuarto menguante; siérrase en roldos del tamaño del número de pie* que va a facese , aprovechando miyor los más gordos, que ábrense en 3 o 4 rachas (trozos) y de cada una saldrá una galocha.



Ora yía cuando empiézase a daye forma a la galocha; escuádrase.
Las primeiras formas serian: los piales,la bouca y la parte delantera. Todo esto fácese cona machada, menos la bouca y la parte de delantre que fácese cona Zuela.
Después empiézase a afondiar la bouca cona zuela de gubia, y luego empiézase a sacaye el relleno con un barreno y una llegra, quedando así el furaco pa meter el pie*.
Más tarde apolítanse (dexalas finas) y luego líxanse.
Rematando la faena afúmanse pa daye color cono fumo d'un toyo verde ; yía algo caraterístico, com'un barniz.




Estas poníanse con medias y con las otras poníanse amás zapatillas y pintábanse. Tamién pueden faceye dibuxos o formas, eso llámase repicar.
Y por último fiérranse: ponenseye nos piales un trozo de goma, unas tachuelas o un trozo de latón pa que nun desgaste con el uso o pa que nun resbale.



*El pie tamíen decíase el pía, con acento na “i”, nun yera monosílabo.

Pa acabar quiero ponervos una foto de la mi abuela de pequeñina (ya tenía cara de estar discurriendo que cernir :P) con el sou abuelo que tien na mano una galocha a medio facer.


No hay comentarios:

Publicar un comentario